Následujte
velikány v trendu, který má budoucnost
Co dělá firmu úspěšnou? V čem
se velké a prosperující firmy liší od těch ostatních? Jedním z faktorů je
rozhodně spokojenost zaměstnanců. Proč?
Protože zaměstnanec, který je spokojený podává mnohem lepší výkon, je produktivnější
a nevadí mu do práce vynaložit nějaké úsilí navíc. Výhody pracovní spokojenosti
jsou zkrátka a dobře nesporné.
Možná máte pocit, že tato
informace pro vás dávno není ničím novým. Jakožto zaměstnavatel se už dlouho
snažíte o to, aby měli vaši lidé příjemné pracovní podmínky a za dobře
odvedenou práci je vždy náležitě odměníte. Stejně ale máte pocit, že to nějak
nefunguje…
Tohle je důvod, proč vaše snaha
mnohdy nestačí:
Nebojte, není to vaše chyba! Podmínky v práci mohou být sebelepší, ale pokud
váš zaměstnanec v soukromí bojuje s vlastními démony a starostmi,
chtě nechtě si je s sebou přináší také do práce. Že by si je měl vyřešit doma? To se snadno
řekne, ale uvážíme-li fakt, že člověk v práci tráví většinu svého dne a po
příchodu domů jeho kolotoč starostí nekončí, je zřejmé, že toho prostoru pro
řešení moc nezbývá a negativní pocity si tak dotyčný každý den znovu a znovu
přináší do svého zaměstnání.
Rozvod, nevěra, problémy s dětmi,
úmrtí v rodině, věčné hádky se sousedy nebo třeba komplikované vztahy s kolegy.
To vše ovlivňuje psychiku vašeho zaměstnance. To vše se poté projeví na jeho
práci.
A co to znamená pro vás?
Potřebujete, aby měl váš zaměstnanec prostor pro řešení svých osobních problémů a ideálně, aby ono řešení bylo co nejvíce efektivní. To v mnoha případech znamená svěřit se do péče odborníka.
A ještě pozor: Hořet ale neshořet!
Zatím tady máme poměrně jasnou rovnici: spokojený zaměstnanec =
produktivní zaměstnanec. Víme už, co může být příčinou toho, že jsou vaši zaměstnanci v práci
bez energie a chuti do práce. Je ale potřeba ještě zmínit druhý extrém, který
je na první pohled často méně rozpoznatelný, ale o to více nebezpečný.
Můžete mít pocit, že máte naprosto dokonalého
zaměstnance: všechno zvládá, je vždy k dispozici na telefonu a úkoly plní
na 110 %. To je přesně ten žár a zápal, který chcete! Je ale potřeba dát pozor
na to, aby se svým elánem dokázal zaměstnanec správně pracovat a aby
nezapomínal také na vlastní psychohygienu. Jinak se totiž může stát, že váš
člověk naprosto vyhoří.
Tip: Přečtěte si více o syndromu vyhoření a jeho rizicích pro vás i pro vaše zaměstnance!
A co to znamená pro vás?
Váš zaměstnanec potřebuje rovnováhu: dostatek chuti a motivace pro to, aby dokázal podávat dobrý výkon, ale zároveň se musí naučit se svou motivací a energií pracovat tak, aby nevyhořel. A opět – mnohdy to znamená, že je potřeba, aby se svěřil do péče odborníka.
Řešení je jednoduché:
Klíčem
je péče o psychickou a duševní pohodu
Psychologie zaměstnanců
Osobní starosti? Vztahové a výchovné problémy? Potíže s nespavostí
a soustředěním? Hádky na pracovišti? Tady všude by mohl efektivně pomoci
psycholog.
Řada úspěšných firem na toto již dávno zareagovala a psycholog má v jejich firmě nezastupitelné místo.
A vyplatí se to? Rozhodně !
Finance. Otázka, která v souvislosti
se zajištěním péče o duševní zdraví zaměstnanců vždy visí ve vzduchu. Nejsou to
zbytečné výdaje navíc? Nejsou! Opravdu se to vyplatí? Rozhodně ano!
Psychické potíže zaměstnanců snižují jejich výkonnost a efektivitu. Sami to určitě znáte, když se něčím trápíte, často vůbec nevnímáte okolí a jste zahloubaní ve vlastních myšlenkách. Snadno tak přehlédnete třeba dopravní značku nebo se v kuchyni říznete při přípravě večeře. Váš zaměstnanec si prochází naprosto totožným procesem, jeho nepozornost může vést k větší chybovosti v práci nebo nedodržování termínů. Častější je pak také absence v práci a celková fluktuace pracovníků.
Chyby. Pozdní příchody. Neefektivita. Pomalost. Fluktuace. Tohle jsou problémy plodící zbytečné výdaje navíc! Tohle jsou výdaje, které péčí o psychickou pohodu zaměstnanců ušetříte.
Firemní
psycholog: Jak na to?
Možností máte samozřejmě více – psycholog se může stát trvalým zaměstnancem vaší firmy, případně s ním můžete spolupracovat externě. Nevýhodou je, že je pak psycholog často zahlcen. V případě, že pracuje přímo na pracovišti, se také stává, že mezi ním a zaměstnanci vzniknou přátelské vztahy, a to může později narušit profesionalitu psychologické péče. Znamenalo by to pro vás také konstantní měsíční výdaj, bez ohledu na to, kolikrát se někdo z vašich zaměstnanců na firemního psychologa obrátí.
Jde to i efektivněji. V současné době je trendem EAP: Employee Assistance Program, který psychologickou péči zaměstnancům zprostředkovává formou benefitu.
EAP: Employee Assistance Program
EAP je benefitní program, v rámci
kterého lze zaměstnancům nabízet například právní či sociální poradenství, nebo
právě péči o duševní zdraví. Pro zaměstnance to znamená skvělý bonus navíc, pro
firmu ušetření nákladů. Jednoduché a elegantní řešení.
Výhody EAP
- Dostupná a flexibilní péče pro zaměstnance
- Snížení absencí
- Vylepšení firemní značky (a přilákání
potenciálních uchazečů o zaměstnání)
- Zvýšení pracovní výkonnosti
- Zpětná vazba pro firmu
Jak to funguje?
Jak takový program funguje v praxi?
Jednoduše. Vaši zaměstnanci využívají služby formou firemních benefitů, jejich zapojení
se je dobrovolné a samozřejmostí je také diskrétnost a zachování anonymity. Poskytované
služby se odvíjejí od toho, na čem se s konkrétním provozovatelem programu
domluvíte.
Benefitní program na Mojra.cz: Péče o celou firmu
Jednotlivé formy EAP se liší v závislosti na poskytovateli, základy jsme představili již výše. Pro lepší představu vám přiblížíme náš benefitní program. Za ten se totiž můžeme zaručit.
Péči o duševní zdraví svých zaměstnanců vložily do našich rukou firmy jako SIEMENS, WEBASTO nebo třeba skupina NN.
Náš benefitní program je…
…flexibilní = Konzultace kdykoli a kdekoli
Vašim zaměstnancům můžeme
nabídnout online psychologickou péči. Velkou výhodou tedy je, že nemusejí za
psychologem nikam dojíždět, konzultace může proběhnout odkudkoli, stačí
pouze kvalitní internetové připojení nebo signál pro telefonický hovor. Šetříme
tak jejich čas i výdaje spojené s dopravou.
Nabízíme několik volných termínů denně, což pro vás znamená, že vaši zaměstnanci nemusejí na termín čekat měsíce ani týdny. Konzultaci si domluví klidně ještě na tentýž den. Jejich problémy řešíme rychle a efektivně.
Naši psychologové jsou k dispozici v ranních, dopoledních, odpoledních i večerních hodinách. Také o víkendech a o svátcích. Psychologickou péči tedy zaměstnanci mohou využívat mimo pracovní dobu.
…variabilní = Spousta možností
Co vám můžeme nabídnout dále? Tým více než 20 psychologů,
kteří se zaměřují na širokou škálu problémů: vztahové poradenství, krizová
intervence, zvládání stresu a úzkostí, koučování a seberozvoj.
Konzultace s psychologem může kromě českého jazyka proběhnout také v jazyce slovenském, polském, anglickém, španělském, francouzském či německém. Vaši zaměstnanci si mohou zvolit, zda se chtějí s psychologem spojit telefonicky, formou videohovoru nebo přes email.
Možností je mnoho, a tak tento benefit může každý zaměstnanec využít přesně tak, jak mu to bude nejvíce vyhovovat.
…komplexní
= Péče o celou firmu
Posouvat se nebudou jen zaměstnanci, ale celá vaše společnost. Samozřejmostí jsou pravidelné reporty o nejčastějších tématech, která se ve vaší firmě objevují. Na ty je pak možné navázat preventivními programy nebo přednáškami.
… bezstarostný = Nemusíte se o nic starat
Naopak my se postaráme o vás. Kromě pravidelných reportů jsme schopni pro vás připravovat také tematické články. Je vám k dispozici klientská linka, kde rádi zodpovíme všechny dotazy, pomůžeme s výběrem psychologa nebo objednávkou konzultace. Vám i vašim zaměstnancům je k dispozici také přehledný klientský portál se všemi potřebnými informacemi. Navíc neplatíte žádné paušální poplatky.
… individuální = Osobitý přístup ke každé firmě
Uvědomujeme si, že firmy mají různá zaměření, od výroby po administrativu, a každá z nich má také jiné zaměstnance. Ke každé firmě a jejím zaměstnancům proto přistupujeme zcela individuálně. Z praxe už máme vytvořeny nástroje, které nám umožňují používat různé způsoby, jak pracovat s různými typy problémů a efektivně je řešit. Proto tak, jak se liší osobnost každého zaměstnance, liší se i postupy psychologa. Našim cílem není používat univerzální řešení, ale naopak se chceme přizpůsobit potřebám každého člověka, porozumět jeho vnímání problému a pocitům, které zažívá. Díky tomu, že dokážeme celý problém správně uchopit, pomůžeme vašim zaměstnancům najít opět duševní rovnováhu, klid a štěstí.
Jak to tedy funguje? Nekupujete zajíce v pytli
Nejlepší je si věci vyzkoušet na vlastní kůži. Pokud vás
tento benefitní program zaujal, ale přeci jen pořád váháte nebo si to vlastně
neumíte představit v praxi, máme pro vás takový návrh:
Zkuste to. Dáme vám k dispozici demo zákaznického portálu a 30minutovou konzultaci na zkoušku. Samozřejmostí je také
cenová nabídka.
Máte
otázky?
Výborně! Určitě se
neváhejte obrátit na naši klientskou podporu. Rádi s vámi vše probereme.
+420 731 226 690
| poradna@mojra.cz
Moderní a prosperující firmy mají ve svých řadách podporu psychologa.
Jste připraveni se mezi ně přidat?
© Mojra.cz - Firemní psycholog - Psycholog pro firmy
Právě jste četli článek: EAP: Firemní psycholog pro zaměstnance.
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.