Kvalitu práce neovlivňují jen
naše kvality, ale také prostředí, ve kterém pracujeme. Pokud jsme nuceni řešit
problémy v pracovním kolektivu, opadá naše pracovní nasazení a ocitáme se
pod velkým psychickým tlakem. V práci trávíme podstatnou část našeho života,
proto se vztahy na pracovišti odráží i v našem soukromí, v podstatě výrazně
formují naše postoje a názory. Jakmile něco nefunguje tak jak má a v práci
si připadáme spíše jako na bitevním poli, je jen otázkou času, kdy naše
psychika tuto zátěž nevydrží a my se v lepším případě rozhodneme změnit
zaměstnání, v horším případě se psychicky zhroutíme. V dnešním článku
se tedy podíváme na to, jak řešit vztahy na pracovišti z pohledu psychologie.
Kde je chyba?
Zjistit příčinu špatných vztahů
na pracovišti není jednoduché, žádný kolektiv není dokonalý. Každý člověk má
jinou povahu, není proto divu, že si se všemi tzv. nesedneme. Avšak většinou
jsme schopni se do jisté míry přizpůsobit a naučíme se s kolegy vycházet,
jsou však tací, se kterými vyjít jednoduše nejde. Takoví jedinci jsou pak
důvodem vypjaté atmosféry na pracovišti, dokáží vám dokonale otrávit den, a
někdy toto jejich chování hraničí až s šikanou. Chyba je také často na
straně zaměstnavatele, který přehlíží problémy na pracovišti namísto toho, aby
je zavčasu řešil.
S jakými problémovými typy spolupracovníků se můžeme setkat?
1. Dravec
Jeho životní
filozofií je útočit, a to v každé situaci. Chce mít vždy vše pod
kontrolou, nebojí se zastrašovat, ponižovat a vyhrožovat jen aby dosáhl svého. Jde
o typ člověka, který se nebojí jít tzv. přes mrtvoly.
Jak čelit dravci?
- mít zdravé sebevědomí
- neprojevovat slabost, nenechat se zastrašit
- nejednat s ním v afektu, nechat mu čas na uklidnění
- stát si
za svým názorem, nediskutovat
2. Falešný kamarád
Jde o člověka, který působí přátelsky, avšak je to pouze přetvářka.
Pravdou je, že jen číhá na svou příležitost, kdy bude moci uštědřit dobře mířenou
uštěpačnou poznámku, nejlépe skrytou za vtip tak, abyste neměli šanci se
ohradit. Jde o dobře promyšlenou pasivní agresi.
Jak čelit
falešnému kamarádovi?
- nejlepším řešením je vyvolat diskuzi, požadovat
vysvětlení, co měla jeho narážka znamenat
- neodkládat rozhovor, ale promluvit si o tom
před ostatními kolegy
- netolerovat
posměšky
3. Zuřivec
Jde o spolupracovníka, který se povětšinou nijak výrazně
neprojevuje. Pak však přijde zlomový moment, kdy se neudrží, a vybuchne. V takovémto
případě nechodí daleko pro ostrá slova, urážky, nadávky... Jakmile všechen
vztek a napětí ventiluje, uklidní se. Neuvědomuje si však, jaký vliv má jeho
chování na celkovou náladu v kolektivu a pracovní vztahy.
Jak čelit
zuřivci?
- nechte ho vybouřit
- promluvte si s ním v soukromí a vysvětlete
mu, jak se jeho chování odráží na pracovních vztazích
- hledejte
způsoby, jak může svůj vztek ventilovat jinak, než aby urážel kolegy
4. Stěžovatel.
Jedinec s věčně
negativním postojem, který však nemá snahu cokoliv změnit.
Jak čelit stěžovateli?
- motivujte jej, aby se podílel na zlepšení situace
- nevyčítejte, vyslechněte si
jeho názory
5. Klepna
Spolupracovník,
který navazuje přátelské vztahy, získá si vaši důvěru. Jakmile se dostane ke
zdroji informací, střádá je a neváhá je v případě potřeby využít, samozřejmě
notně přibarvené a překroucené.
Jak čelit klepně?
- otevřeně komunikovat
- nesvěřovat se s citlivými informacemi
- vyvarovat se negativní kritice
kolegů a vedení firmy na veřejnosti
6. Žalobník
Kolega,
který pilně sbírá kompromitující informace o spolupracovnících a zatepla je
donáší vedení. Číhá v pozadí a čeká, než někdo udělá chybu, přijde pozdě
do práce, odskočí si mimo vyhrazenou pauzu apod. Donášení může používat i jako prostředek
k pomstě, pokud se cítí být někým ohrožen apod.
Jak čelit žalobníkovi?
- zde by měla hrát podstatnou roli obrana ze strany zaměstnavatele, který
by měl toto donášení zatrhnout už v začátcích
- neporušujte pracovní pravidla,
pokud se tak stane, sami informujte nadřízeného, nedáte tak žalobníkovi prostor
k intrikám
7. Samotář
O tomto
kolegovi většinou ani nevíte, straní se a pracuje si podle svého tempa. Problém
nastává v momentě, kdy se má zapojit do kolektivní práce. Bojí se, že jej
budete znevažovat, a tak raději začne sám útočit, jeho reakce jsou nepřiměřené.
Často se neumí odhodlat k jednání což vede k tomu, že brzdí ostatní.
Jak čelit samotáři?
- buďte trpěliví, zachovejte klid
- pokládejte otevřené otázky
- povzbuzujte jej a chvalte před
ostatními kolegy
Jak řešit špatné vztahy na pracovišti?
Snem každého z nás je mít
dobré vztahy jak v soukromém, tak pracovním životě. Bohužel se to ne vždy
daří. Změnit situaci v práci a zlepšit pracovní vztahy je bojem s větrnými
mlýny, vždy se najde jedinec, se kterým nebude pořízení. Změna práce je
řešením, ovšem ani nové zaměstnání není zárukou dobrých vztahů. Proto z psychologického
hlediska není důležité změnit jednání kolegů, ale zaměřit se na to, jak
necháváme roztržky v práci působit na nás. Jde jednoduše o to změnit svůj vlastní
postoj – zachovat klid, nebýt vztahovační, jednat sám za sebe, respektovat
ostatní, mít zdravé sebevědomí… Pokud ani toto nepomůže, je namístě řešit celou
situaci se zaměstnavatelem, který by měl celou situaci prošetřit a přijmout
opatření.
Jestliže jste se ocitli ve špatném pracovním kolektivu a nevíte si rady, zkoušíte různé možnosti, ale nic nepomáhá, je namístě vyhledat odbornou pomoc psychologa. Ten vám pomůže celou situaci zhodnotit z nezaujatého pohledu a nabídne možná řešení.
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.