Špatný pracovní kolektiv: Jak zlepšit vztahy na pracovišti?

https://www.blog.mojra.cz/post/116

Kvalitu práce neovlivňují jen naše kvality, ale také prostředí, ve kterém pracujeme. Pokud jsme nuceni řešit problémy v pracovním kolektivu, opadá naše pracovní nasazení a ocitáme se pod velkým psychickým tlakem. V práci trávíme podstatnou část našeho života, proto se vztahy na pracovišti odráží i v našem soukromí, v podstatě výrazně formují naše postoje a názory. Jakmile něco nefunguje tak jak má a v práci si připadáme spíše jako na bitevním poli, je jen otázkou času, kdy naše psychika tuto zátěž nevydrží a my se v lepším případě rozhodneme změnit zaměstnání, v horším případě se psychicky zhroutíme. V dnešním článku se tedy podíváme na to, jak řešit vztahy na pracovišti z pohledu psychologie.


Kde je chyba?


Zjistit příčinu špatných vztahů na pracovišti není jednoduché, žádný kolektiv není dokonalý. Každý člověk má jinou povahu, není proto divu, že si se všemi tzv. nesedneme. Avšak většinou jsme schopni se do jisté míry přizpůsobit a naučíme se s kolegy vycházet, jsou však tací, se kterými vyjít jednoduše nejde. Takoví jedinci jsou pak důvodem vypjaté atmosféry na pracovišti, dokáží vám dokonale otrávit den, a někdy toto jejich chování hraničí až s šikanou. Chyba je také často na straně zaměstnavatele, který přehlíží problémy na pracovišti namísto toho, aby je zavčasu řešil.


S jakými problémovými typy spolupracovníků se můžeme setkat?


1. Dravec

Jeho životní filozofií je útočit, a to v každé situaci. Chce mít vždy vše pod kontrolou, nebojí se zastrašovat, ponižovat a vyhrožovat jen aby dosáhl svého. Jde o typ člověka, který se nebojí jít tzv. přes mrtvoly.


Jak čelit dravci?

  • mít zdravé sebevědomí
  • neprojevovat slabost, nenechat se zastrašit
  • nejednat s ním v afektu, nechat mu čas na uklidnění
  • stát si za svým názorem, nediskutovat                     


2. Falešný kamarád

 Jde o člověka, který působí přátelsky, avšak je to pouze přetvářka. Pravdou je, že jen číhá na svou příležitost, kdy bude moci uštědřit dobře mířenou uštěpačnou poznámku, nejlépe skrytou za vtip tak, abyste neměli šanci se ohradit. Jde o dobře promyšlenou pasivní agresi.


Jak čelit falešnému kamarádovi?

  • nejlepším řešením je vyvolat diskuzi, požadovat vysvětlení, co měla jeho narážka znamenat
  • neodkládat rozhovor, ale promluvit si o tom před ostatními kolegy
  • netolerovat posměšky


3. Zuřivec

Jde o spolupracovníka, který se povětšinou nijak výrazně neprojevuje. Pak však přijde zlomový moment, kdy se neudrží, a vybuchne. V takovémto případě nechodí daleko pro ostrá slova, urážky, nadávky... Jakmile všechen vztek a napětí ventiluje, uklidní se. Neuvědomuje si však, jaký vliv má jeho chování na celkovou náladu v kolektivu a pracovní vztahy.


Jak čelit zuřivci?

  • nechte ho vybouřit
  • promluvte si s ním v soukromí a vysvětlete mu, jak se jeho chování odráží na pracovních vztazích
  • hledejte způsoby, jak může svůj vztek ventilovat jinak, než aby urážel kolegy


4. Stěžovatel.

Jedinec s věčně negativním postojem, který však nemá snahu cokoliv změnit.


Jak čelit stěžovateli?

  • motivujte jej, aby se podílel na zlepšení situace
  • nevyčítejte, vyslechněte si jeho názory


5. Klepna

Spolupracovník, který navazuje přátelské vztahy, získá si vaši důvěru. Jakmile se dostane ke zdroji informací, střádá je a neváhá je v případě potřeby využít, samozřejmě notně přibarvené a překroucené.


Jak čelit klepně?

  • otevřeně komunikovat
  • nesvěřovat se s citlivými informacemi
  • vyvarovat se negativní kritice kolegů a vedení firmy na veřejnosti


6. Žalobník

Kolega, který pilně sbírá kompromitující informace o spolupracovnících a zatepla je donáší vedení. Číhá v pozadí a čeká, než někdo udělá chybu, přijde pozdě do práce, odskočí si mimo vyhrazenou pauzu apod. Donášení může používat i jako prostředek k pomstě, pokud se cítí být někým ohrožen apod.


Jak čelit žalobníkovi?

  • zde by měla hrát podstatnou roli obrana ze strany zaměstnavatele, který by měl toto donášení zatrhnout už v začátcích
  • neporušujte pracovní pravidla, pokud se tak stane, sami informujte nadřízeného, nedáte tak žalobníkovi prostor k intrikám


7. Samotář

O tomto kolegovi většinou ani nevíte, straní se a pracuje si podle svého tempa. Problém nastává v momentě, kdy se má zapojit do kolektivní práce. Bojí se, že jej budete znevažovat, a tak raději začne sám útočit, jeho reakce jsou nepřiměřené. Často se neumí odhodlat k jednání což vede k tomu, že brzdí ostatní.


Jak čelit samotáři?

  • buďte trpěliví, zachovejte klid
  • pokládejte otevřené otázky
  • povzbuzujte jej a chvalte před ostatními kolegy


Jak řešit špatné vztahy na pracovišti?


Snem každého z nás je mít dobré vztahy jak v soukromém, tak pracovním životě. Bohužel se to ne vždy daří. Změnit situaci v práci a zlepšit pracovní vztahy je bojem s větrnými mlýny, vždy se najde jedinec, se kterým nebude pořízení. Změna práce je řešením, ovšem ani nové zaměstnání není zárukou dobrých vztahů. Proto z psychologického hlediska není důležité změnit jednání kolegů, ale zaměřit se na to, jak necháváme roztržky v práci působit na nás. Jde jednoduše o to změnit svůj vlastní postoj – zachovat klid, nebýt vztahovační, jednat sám za sebe, respektovat ostatní, mít zdravé sebevědomí… Pokud ani toto nepomůže, je namístě řešit celou situaci se zaměstnavatelem, který by měl celou situaci prošetřit a přijmout opatření.


Jestliže jste se ocitli ve špatném pracovním kolektivu a nevíte si rady, zkoušíte různé možnosti, ale nic nepomáhá, je namístě vyhledat odbornou pomoc psychologa. Ten vám pomůže celou situaci zhodnotit z nezaujatého pohledu a nabídne možná řešení. 










Právě jste četli článek: Špatný pracovní kolektiv: Jak zlepšit vztahy na pracovišti?

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Ztratil/a jsem práci před důchodem. Co teď? Praktické rady, jak najít nové uplatnění

Ztratil/a jsem práci před důchodem. Co teď? Praktické rady, jak najít nové uplatnění

Autor: Psychologická poradna | Ztráta zaměstnání | Vliv ztráty práce | Strategie zvládání ztráty práce Ztráta zaměstnání patří mezi nejstresovější události v životě, a to zejména pro lidi v produktivním věku, kteří se blíží k důchodu. V tomto životním období může být hledání nové práce složitější a emocionálně náročnější.Emocionální vliv ztráty práce Ztráta práce může mít silný emocionální dopad, zejména když člověk...

Pokračovat ve čtení

MOJRA: Naše cesta 2015-2024

MOJRA: Naše cesta 2015-2024

Od nápadu k prosperující online poradně V roce 2015 se v hlavách psycholožky PhDr. Michaely Miechové a softwarového architekta Rostislava Hudečka zrodil nápad. Chtěli zpřístupnit psychologickou pomoc co nejširšímu publiku a zbavit ji bariér v podobě dlouhých objednacích lhůt a nutnosti fyzické přítomnosti u psychologa. Tak se zrodila myšlenka online psychologické poradny MOJRA. Cesta k úspěchu ale nebyla jednoduchá. První roky znamenaly překonávání ...

Pokračovat ve čtení

Co dělat, když dítě nechce chodit do školy?

Co dělat, když dítě nechce chodit do školy?

Článek obsahuje: rada odborníka, komentář a diskuze s psychologem.  Každé dítě se někdy chce ulít ze školy, aby se vyhnulo testu, zkoušení, nebo se mu prostě jen nechce ráno brzo vstávat. Vzpomeňme si na svá školní léta, také jsme to na své rodiče několikrát zkoušeli a vymýšleli si různé důvody, které nám v návštěvě školy brání. Pokud vás dítě přemlouvá, abyste jej nechali sem tam doma, není to nic alarmují...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat