V současné době se stále častěji
setkáváme s pojmem ADHD u dětí. Označení pochází z anglického Attention
Deficit Hyperactivity Disorder, neboli porucha pozornosti s hyperaktivitou.
Tato porucha se vyskytuje
především u dětí předškolního věku, přičemž častěji bývají postiženi chlapci
než děvčata.
Vznik nemoci je ovlivněn jak
genetikou dítěte, tak negenetickými faktory, jako je například kouření a
užívání alkoholu během těhotenství, komplikace během porodu, či disharmonické
vztahy v rodině, špatné sociální podmínky apod.
Mezi typické projevy ADHD patří nepozornost,
hyperaktivita a impulzivní chování. Při léčbě této poruchy je nutná
spolupráce rodičů s psychologem i pedagogy. Je nutné upravit jak denní
režim dítěte, tak i podmínky pro výuku ve škole. U některých případů mohou být
po poradě s psychiatrem nasazeny léky, které napomáhají v udržení pozornosti
a soustředění. Použít lze také různé bylinky nebo homeopatika.
Výchova dítěte s ADHD
Děti s poruchou pozornosti musí
rodiče vychovávat s ohledem na jejich osobnost. Každé dítě je jiné a to,
co působí na jedno, na druhé jednoduše nezabere. Najít tu nejlepší cestu není
zrovna jednoduché. Vyžaduje to opravdové odhodlání rodičů a spousty energie pro
neustávající usměrňování správným, respektive žádoucím směrem.
Rady a tipy pro rodiče:
Zpětná vazba
Dítěti s ADHD co nejčastěji
hodnoťte. Zejména pozitivní zpětná vazba – pochvala, objetí, pohlazení, je pro
dítě důležitá. Samozřejmě chvalte jen v případě, kdy si to zaslouží, např.
vydrží psát úkol, uklidí si pokoj apod.
Pokud naopak udělá něco špatně,
zkuste pokárání podat formou „Nelíbí se mi… Vadí mi…“. Pro dítě je snazší
vstřebat informaci o tom, co vy sami cítíte než hodnocení vlastních nedostatků
(zlobíš, jsi nepořádný…).
Materiální odměny
Děti s poruchou pozornosti zvládají
lépe vstřebat materiální než slovní ohodnocení. S ohledem na osobnost
dítěte najděte to, z čeho bude mít největší radost a co si spojí právě s dosaženým
úspěchem. Ať už je to objetí, drobné hračky, malý finanční obnos…
Pochvala před trestem
Dítě s ADHD mají často problémy
s autoritami a chováním. Proto tresty jako takové ztrácejí na účinnosti,
jelikož by se staly pravidlem. Je potřeba, aby to rodič vzal za jiný konec.
Pokud dítě něco provede, tak ho po dobrém požádejte, aby své chování změnil. Jestliže
vás poslechne, pochvalte ho. Až ve chvíli, kdy neuposlechne, by měl následovat
trest spíše mírnější povahy.
Připomínejte
Děti s ADHD mají jinak
nastaveno vnímání času a informací. Proto je potřeba jim neustále vše
připomínat. Opět zde pomáhá fyzické zviditelnění, při vstřebávání
informací/učení např. pomocné kartičky, při časovém limitu budík/časovač v hodinkách
apod.
Osvědčilo se také sepsání seznamu
s tím, na co dítě nemá zapomenout. Ať už při chystání věcí do školy, před
zkouškou, testem apod. Čím častěji si bude základní pravidla opakovat, tím lépe.
Viník ADHD
Za hodně „přestupků“ nemůže samo
dítě, ale jeho porucha chování. To by si měli uvědomit jak rodiče, tak i
samotné děti. Proto se to snažte dítěti vysvětlit. Opět pomůže názorné
zpracování, kde ADHD vykreslíte jako příšeru, která rozhazuje věci atd.
Předvídejte
Než se vydáte na dlouhý nákup
nebo na návštěvu nemocné tetičky, zkuste se zamyslet, jak to bude působit na
vaše dítě. Pokud mu nedokážete vymyslet náhradní program, snažte se mu vše co
nejvíce zpříjemnit, předcházejte dlouhé nudě apod.
Rozhodně ho nezahrnujte desítkami
pravidel, které musí dodržet, ale soustřeďte se na max. 2 nejdůležitější. Samozřejmě
ho pozitivně motivujte odměnou, kterou za dodržení pravidel získá. V průběhu
ho nezapomeňte chválit za jeho snahu.
Nekřičte, nevyjednávejte, ale konejte
Dítěti s ADHD nedomluvíte.
Respektive chápe, že jej káráte, ale obsah vašich výtek (obzvlášť pokud je vaše
sdělení dlouhé) mu začne po chvíli unikat. Proto než abyste dítě dlouze poučovali
o jeho prohřešku, přistupte hned k trestu.
Soustavnost a pravidelnost
V určitých situacích jednejte
vždy stejně. O své strategii si promluvte i ve škole, kde by vaše postupy měli
v dané situaci také dodržovat.
Každodenní zhodnocení
Před spaním si udělejte chvilku
na to, abyste společně s dítětem zhodnotili, co se mu povedlo a co ne.
Opět by měly pochvaly převažovat nad káráním. A pokud se negativnímu hodnocení
nevyhnete, ujistěte dítě, že ho i přesto máte rádi, aby se zbavilo pocitu viny.
A sami se pak snažte najít způsob, jak se nedostatkům napříště vyhnout.
Připravte se na to, že než
najdete fungující systém budete s dítětem vést namáhavé souboje a hádky,
ve kterých se vám ne vždy podaří vyhrát. Nezoufejte a nenechte se ovládnout
pocitem viny. Nedejte dítěti najevo, že vás zklamalo, že to nezvládáte… Vy jste
teď pro něj tím nejdůležitějším učitelem a koučem.
Vaše dítě může i s poruchou
chování dosáhnout úspěchů jak v soukromém, tak pracovním životě. Může z něj
být doktor, právník i učitel. Pokud s ním neztratíte trpělivost a naučíte jej,
jak vypjaté situace zvládat bez větších problémů, jak udržet pozornost…
Ponořte se do světa dítěte s ADHD a zjistěte, jak vnímá svět kolem sebe. Najdete zde i tipy pro rodiče.
Mojráček: Jak pracovat s dítětem s ADHD?
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.