Autor: psychologická poradna | zvládání stresu u dětí | tipy psychologa pro rodiče | podpora duševního zdraví dětí
,,Jen tam, kde se setkávají
děti, existuje reálná šance na zábavu.“ Mignon McLaughlin
Podpora duševního zdraví
dětí v čase školy a školního stresu patří mezi hlavní úkoly, které rodiče musí
řešit v současném rychle se měnícím a náročném vzdělávacím prostředí. Škola
přináší pro děti celou řadu výzev, od nároků na studijní výsledky, přes
sociální vztahy, až po očekávání ohledně jejich výkonu. Pro děti, zejména ty v
období puberty a dospívání, mohou takovéto nároky vyvolat školní stres, který
může být velmi náročný a nepříznivě ovlivňovat jejich emocionální a psychickou
rovnováhu. Proto je pro rodiče důležité vytvořit dětem podmínky, které jim
budou nápomocné při zvládání školního zatížení a zachování si zdravé duševní
pohody. Rodičům může pomoci, pokud budou postupovat podle následujících, níže
uvedených kroků, které jim mohou s tímto problémem poradit.
1. krok: Aktivní naslouchání
Rodiče by měli být aktivními
a pozornými posluchači svých dětí. Děti často váhají otevřeně hovořit o svém
stresu, ať už z pocitu hanby nebo obav z nepochopení. Proto by měli být rodiče
pro své děti dostupní a vytvářet pro ně bezpečné prostředí, ve kterém se budou
cítit pohodlně a nebude pro ně problém sdílet své obavy a pocity. Taková
komunikace by měla být upřímná a bez posuzování. Dítě by nemělo mít dojem, že
jeho problémy jsou zlehčovány, nebo snad zesměšňovány, či že je kritizováno za
své pocity, které momentálně prožívá. Aktivní naslouchání spočívá v tom, že
rodiče věnují čas pochopení toho, co dítě v aktuálním období prožívá, a dávají
mu najevo, že jsou tu pro něj, ať se děje cokoliv.
2. krok: Zdravý životní styl
Velmi podstatným krokem při podpoře duševního zdraví vašich dětí je zajištění zdravého a vyváženého životního stylu. Fyzické zdraví úzce souvisí se zdravím duševním, protože to, jak se děti cítí ve svém těle, přímo ovlivňuje i to, jak se cítí po psychické stránce. Rodiče k tomu přispějí také tím, že budou podporovat své děti v pravidelné fyzické aktivitě, v dostatečném spánku a zdravé stravě. Pohyb je skvělým prostředkem na odbourání stresu, protože při něm dochází k uvolňování endorfinů a zároveň nabízí dětem možnost „vypnout“ a odpoutat se od školních starostí. Důležitou roli hraje také kvalitní spánek. Děti, které nemají dostatečný nebo pravidelný spánek, bývají náchylnější k zvýšené úzkosti, podrážděnosti a problémům se soustředěním ve škole. Proto je důležité, aby rodiče dbali na vytvoření pravidelného spánkového režimu, který dítěti poskytne potřebný odpočinek. Kromě toho je určitě užitečné omezit používání telefonů před spaním a zavést večerní rituály, které pomohou dítěti s uvolněním. Ke kvalitnímu spánku by se měla přidat také vyvážená strava, která je dalším pilířem zdraví. Dostatek živin a vitamínů přispívá nejen k tělesné kondici, ale také k stabilizaci nálady a energie během celého dne. Rodič by měl podporovat své dítě v konzumaci pestrého a zdravého jídelníčku a v pití dostatku tekutin.
3. krok: Efektivní strategie
Rodiče mohou výrazně pomoci
dětem zvládat stres tím, že je naučí efektivní strategie na jeho zvládání.
Relaxační techniky, jako například hluboké dýchání, meditace, svalová relaxace
nebo jóga, mohou být velmi účinné při snižování úzkosti a napětí. Rodiče mohou
svým dětem ukázat, jak si během dne najít pár minut na zklidnění mysli, ať už
před spaním, nebo v těžkých stresových chvílích. Technika
"mindfulness" je nápomocná při uvědomování si svých myšlenek a pocitů
a při získávání kontroly nad nimi. Pomáhá bojovat s tím, aby stres dětí úplně
neovládal. Učení dětí, jak rozpoznat negativní myšlenkové vzorce a nahradit je
pozitivnějšími, je rovněž skvělým krokem.
Podpora duševního zdraví
dětí zahrnuje také vytváření harmonického rodinného prostředí. Děti, které se
doma cítí bezpečně a stabilně, jsou lépe vybaveny na zvládání vnějšího stresu.
Rodiče by měli pracovat na vytvoření domova, kde je prioritou otevřená
komunikace s dětmi, empatie a vzájemná podpora. Sem patří aktivní naslouchání,
vyjadřování porozumění a respektování pocitů. V případě konfliktů, které se v
rodině vyskytnou, je důležité řešit problémy klidně a s respektem vůči potřebám
všech členů. Společné rodinné aktivity, jako například společné večeře nebo
společné sporty, mohou posílit pocit sounáležitosti a vytvářet příležitosti pro
neformální, ale důležitou komunikaci.
4. krok: Organizace
povinností
Pomoc dětem při zvládání
školních povinností a organizování času může být ze strany rodičů skvělá. Pro
mnohé děti je školní stres často způsoben nedostatečnou organizací a
neschopností efektivně zpracovat své úkoly. Pokud rodiče naučí své děti
základním technikám časového managementu, jakými bývá rozdělení úkolů na menší,
snadněji zpracovatelné části, vytvoření studijních plánů, zvýrazňování podstatného
učiva či používání kalendářů, dítě bude zažívat mnohem menší stres při přípravě
na vyučování. Takto si získá jasný přehled o tom, co má udělat, a může se
snížit jeho úzkost z množství povinností.
Podpora však nesmí být
zaměřena pouze na výkon. Je stejně podstatné, aby rodiče věděli, kdy ustoupit a
nevyvíjet na dítě nadměrný tlak. Mnoho rodičů často klade velký důraz na
úspěchy a výsledky, a tak mohou nevědomky přenášet tento tlak i na své děti.
Děti by měly pochopit, že jejich hodnota nespočívá pouze v akademických
úspěších, ale hlavně v jejich osobnostních kvalitách. Sebevědomí založené na
vnitřních hodnotách, nikoli na vnějších výsledcích, je klíčové pro zdravé
zvládání stresu.
5. krok: Podpora
Rodiče by měli být schopni
rozpoznat signály, že stres jejich dítěte může přesahovat běžnou úroveň. Takové
signály pozorujeme většinou ve výrazných změnách chování, zhoršení známek,
problémech se spánkem či nezájmech o aktivity. V tomto případě je důležité
vyhledat pomoc školního psychologa, poradce nebo terapeuta. Včasná intervence
může mít pozitivní vliv na kvalitu života dítěte a jeho schopnost vyrovnávat se
se stresem nejen ve škole, ale i v dalších oblastech života. Zároveň by rodiče
měli podporovat děti v rozvíjení zdravých sociálních vztahů. Společenský život
je důležitou součástí dětského vývoje a může být zásadním faktorem v tom, jak
dítě zvládá stres. Podpora přátelských vztahů, mimoškolních aktivit a zájmů
pomáhá dětem poskytnout potřebné rozptýlení a zároveň zlepšit jejich schopnost
„postavit se“ stresu. Rodiče by měli povzbudit své děti, aby si našly čas na
věci, které je baví a uvolňují, a to i v době, kdy jsou školní povinnosti na
prvním místě.
Podpora duševního zdraví
dětí během školního stresu je pro rodiče v dnešním náročném světě nezbytná. Škola
přináší řadu výzev, od školního tlaku až po sociální interakce, a pro děti,
zejména v období dospívání, může být tento stres velmi náročný. Rodiče by proto
měli vytvářet bezpečné prostředí pro komunikaci, podporovat zdravý životní styl
a učit děti strategie pro zvládání těchto věcí. Tím mohou přispět k jejich
emocionální stabilitě a budovat odolnost, která jim pomůže zvládat nejen školní
stres, ale i další životní výzvy.
Další oblasti v podpoře
dítěte během školního období:
- Emocionální inteligence dítěte
Jednou z dalších důležitých oblastí, které by měli rodiče věnovat pozornost, je emocionální inteligence dítěte. Hovoříme o schopnosti rozpoznávat, chápat a správně regulovat své emoce, která je podstatná při zvládání stresu. Rodiče mohou děti vést k tomu, aby se naučily správně identifikovat své pocity, uměly je pojmenovat a rozuměly tomu, proč je prožívají. Když dítě pochopí, že je v pořádku, když se cítí úzkostně, frustrovaně či vystrašeně, a že tyto emoce jsou běžnou součástí života, je větší šance, že bude schopno tyto emoce konstruktivně zpracovávat.
- Pravidelně strávený společný
čas
Je dalším důležitým krokem k podpoře duševního zdraví. Rodiče mají často plné ruce práce, a je pro ně snadné zanedbávat společné chvíle strávené s dětmi. Avšak kvalitně strávený společný čas, který oběma stranám přináší radost, je pro děti důležitým zdrojem emocionální stability. Děti, které mají pocit, že jsou pro rodiče prioritou, se cítí více chráněné a sebevědomější v čase, když jsou vystaveny stresu. - I neúspěch je úspěch
Normalizace neúspěchu a učení dětí, že chyby jsou přirozenou součástí života, je skvělou strategií. Mnoho dětí cítí obrovský tlak při dosahování dokonalých výsledků, což výrazně zvyšuje jejich úroveň stresu. Rodiče pomohou tím, že budou zdůrazňovat hodnotu celého procesu, nejen výsledku. Pokud je z toho neúspěch nebo chyba, je důležité i tak dítě podpořit a ukázat, že takové zkušenosti mohou být cenné lekce do budoucna. Rodiče by měli motivovat děti, aby se soustředily na to, co nového se naučily, místo toho, co se jim nepovedlo. Tímto způsobem si děti budují odolnost vůči neúspěchům a schopnost rychleji se z nich poučit. - Sebevědomí dítěte
Rodiče by měli dbát na budování sebevědomí dítěte, jelikož velká část stresu ve škole pramení ze strachu z hodnocení, ať už ze známek, sociálního porovnávání nebo očekávání učitelů. Mohou podpořit sebevědomí tím, že dítěti připomínají jeho silné stránky a oceňují jeho úspěchy, nejen ve škole, ale i v jiných oblastech života. Takové pozitivní posilování pomáhá dítěti vytvářet pevnou sebehodnotu, která je účinnou ochranou před nadměrným stresem. Když se dítě cítí jistě v sebe a své schopnosti, lépe zvládá akademické výzvy. - Realistická očekávání
Rodiče by měli stanovit realistická očekávání a vyvarovat se neúmyslnému vytváření nadměrného tlaku. Tento tlak často pramení z touhy vidět dítě úspěšné nebo ze strachu, že nevyužije svůj potenciál. Je však důležité si uvědomit, že každé dítě má své vlastní schopnosti a ne všechny zvládnou stejným způsobem náročné školní požadavky. Rodiče by měli ukázat dítěti, že snaha a dosahování cílů jsou sice důležité, ale není nutné být ve všem perfektní. Taková realistická očekávání mohou výrazně snížit stres a naučit děti, že občasné selhání je součástí učení. - Zdravá rovnováha
Na závěr je důležité zdůraznit rovnováhu mezi prací a odpočinkem. Školní vzdělání je sice důležité, ale děti také potřebují čas na relaxaci a zábavu. Rodiče by měli povzbuzovat své děti, aby si našly zájmy a věnovaly se aktivitám, které je těší a pomáhají jim odbourat stres. Takové činnosti dodávají dětem energii a umožňují jim lépe zvládat školní povinnosti. Vyvážený týdenní program, který zahrnuje nejen učení, ale i čas na odpočinek a mimoškolní zájmy, je pro jejich duševní zdraví klíčový.
Rodiče mohou významně podpořit duševní zdraví svých dětí během školního stresu prostřednictvím otevřené komunikace, emocionální podpory a vytváření zdravého životního stylu. Pomoc při organizaci času a zmírnění tlaku také přispívají k jejich pohodě. Tyto kroky mohou mít dlouhodobý pozitivní vliv a pomohou dětem vybudovat zdravé návyky, které budou prospěšné i v budoucnu.
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.