Autor: Psychologická poradna| Proč s dětmi udržovat tradice? Jaký význam mají tradice ve výchově dětí?
Blíží se čas Velikonoc a ve
škole si děti povídaly s paní učitelkou o tom, jak se na ně doma
připravují, jaké tradice dodržují, s kým tráví čas. Mojráček se ale
tentokrát držel stranou a moc se mu o Velikonocích mluvit nechtělo, protože je
trávil úplně jinak než ostatní a měl strach, že by se mu děti smály. On totiž
každý rok s tatínkem pletl pomlázku a nechodil hledat na zahradu vajíčka a
jiné sladkosti, které mu tam schoval velikonoční zajíček.
Doma byl u večeře Mojráček
zamlklý. Rodiče se ho ptali, co ho trápí. „Mami, tati,“ řekl smutně Mojráček,
„já bych chtěl letos slavit Velikonoce jako ostatní děti ze školy. Taky bych
rád hledal schovaná vajíčka a tak. A pomlázku se mi letos asi ani plést
nechce.“ Tatínek neskrýval zklamání, protože si myslel, že právě tohle Mojráčka
vždy bavilo. Ale nechtěl ho do ničeho nutit, a tak souhlasil, že to letos může
být jinak. „A proč najednou, Mojráčku, nechceš slavit Velikonoce tak, jako
jindy?“ ptala se maminka. Mojráček odpověděl, že nechce být jednoduše ve škole
za exota, který slaví Velikonoce jinak.
O víkendu se k tématu
Velikonoc rodiče ještě vrátili. „Víš, Mojráčku,“ začala maminka, „to, jak
slavíme Velikonoce, nám s tatínkem připomíná domov a dobu, kdy jsme my
byli děti. I když už jsme dospělí a bydlíme v zahraničí, nechceme na naše tradice zapomenout a rádi bychom je
předali i tobě. Ale chápeme, že chceš Velikonoce trávit jako tví kamarádi. A
tak nás napadlo, že bychom mohli udělat obojí.“ A pak Mojráčkovi
s tatínkem vysvětlili, jak by si to představovali. Že by nejprve Mojráček
s tatínkem upletl pomlázku, a pak šel hledat vajíčka. Ptali se ho ještě na
další tradice, které dodržují jeho kamarádi, aby si je mohli také vyzkoušet.
Mojráček byl moc rád, že se na něj rodiče nezlobí kvůli tomu, že chce měnit
jejich zvyky.
Večer si s ním maminka
ještě povídala o tom, že se za své tradice nemusí stydět. Že to rozhodně
neznamená, že by byl jiný, nebo divný. Pak si povídali o tom, že tak, jako se
Mojráčkovi líbí jiné tradice, mohly by se líbit jeho tradice ostatním dětem.
Maminka mu dala brouka do hlavy, protože mu řekla, že by mohl zkusit kamarádům
nabídnout, aby si k nim přišli uplést pomlázku. Celé dopoledne ve škole o
tom přemýšlel, až se nakonec odpoledne při poslední přestávce odvážil kamarádů
zeptat, jestli by chtěli vidět, jak se slaví Velikonoce v Česku. Kamarádi
souhlasili, protože o jiných zvycích toho moc nevěděli.
A tak se sešli u Mojráčka a
užili si spoustu legrace při pletení pomlázky, protože se jim stále pletly ruce
jedna přes druhou. Obdivovali Mojráčka, že on má svou pomlázku upletenou za
chviličku, a že vypadá úplně jinak, než ty jejich nepodařené. Mojráček jim
vysvětlil, že on to už několik let pilně trénuje. Maminka dala dětem ochutnat
spoustu dobrot, které se v Česku tradičně pečou, nejvíc jim chutnal velikonoční
beránek a perníčky. Navečer se kamarádům ani nechtělo domů, ale domluvili se
s Mojráčkem, že společně o Velikonocích půjdou hledat a sbírat vajíčka. A
uprosili Mojráčkovu maminku, aby jim napekla ještě pár perníčků.
Tipy a rady pro rodiče
|
Text vznikl ve spolupráci s Mgr. et Mgr. Veronikou Pavliskovou, psycholožkou online poradny MOJRA
Časopis pro děti Mojráček si můžete přečíst nejen online, ale také v tištěné podobě.
Zadéjte Váš kometář.