Autor: Psychologická poradna| Jak rozvíjet emoční inteligenci u dětí? Jak k dětem v této oblasti přistupovat?
Blíží se svátek
zamilovaných, svatý Valentýn. A tak se paní učitelka rozhodla si s dětmi o
tomto svátku popovídat. Řekla jim, že je hezké říct někomu, jak moc ho mají
rádi. Potom rozdala dětem papíry a různé ozdoby, aby mohly děti vyrobit
přáníčko pro někoho z lásky. „Děti,“ řekla paní učitelka, „stihnete
vyrobit každý jen dvě přáníčka, proto si dobře rozmyslete, komu je dáte. Může
to být maminka, tatínek, dědeček, babička, sourozenec, kamarád nebo kamarádka…“
Mojráček nad tím hodně
přemýšlel, protože má přece rád všechny z rodiny i své kamarády. Pak si
vzpomněl na kamarádku z tenisu – Andreu, která je na něj moc hodná a nosí
mu každou chvíli nějakou dobrotu. A tak se rozhodl, že mamince a tatínkovi
vyrobí jedno společné přání. Babička by z přáníčka měla určitě taky
radost, ale bydlí hodně daleko a do 14. února by jí určitě nepřišlo. Druhé
přáníčko proto vyrobí Andrejce, ta bude mít určitě velkou radost. Děti se
opravdu snažily a přáníčka se jim všem moc povedla.
Na den sv. Valentýna
nachystal ráno Mojráček přáníčko na stůl, aby si jej rodiče při snídani hned
všimli. Když si přáníčko přečetli, řekl jim ještě Mojráček, že je má moc rád.
Rodiče byli dojatí a také Mojráčka ujistili, že ho mají velice rádi a
poděkovali mu za krásný dárek.
Odpoledne po škole Mojráčka
vyzvedl tatínek, aby ho odvezl na tenis. V autě si tatínek všiml, že je
Mojráček nějak zadumaný a tišší než obvykle. „Stalo se něco, Mojráčku?“ ptal se
ho tatínek. Mojráček odpověděl, že má pro kamarádku Andrejku také přáníčko
k Valentýnu, ale že neví, jak jí ho má předat. Taky se trochu bojí, aby se
mu Andrejka a ostatní kamarádi nesmáli.
Tatínek Mojráčka ujistil, že
se určitě nemusí bát, kamarádi se mu smát nebudou. Naopak je to od něj moc
hezké, že takhle myslí na svou kamarádku. „Jestli chceš, Mojráčku,“ nabídl se
tatínek, „můžu na tebe počkat u šatny a po tréninku předáme přáníčko Andrejce
společně.“ Mojráček souhlasil a byl moc rád za tatínkovu podporu.
Trénink uběhl rychle, u
šatny na Mojráčka už čekal tatínek a významně na něj mrknul, aby věděl, že na
to nezapomněl. Mojráček ale kamarádce předal přáníčko sám, nakonec tatínkovu
pomoc ani nepotřeboval. Andrejka mu poděkovala a řekla, že takové krásné
přáníčko ještě nikdy nedostala. A sama Mojráčkovi donesla čokoládu, kterou
nakonec snědli společně.
Tipy pro rodiče:
- Pro zdravý vývoj dítěte je
důležité, aby cítilo, že ho jeho nejbližší mají rádi. Odmala před dítětem
projevujte emoce – mimikou, gesty, skutky, slovy.
- Učte dítě, že dát najevo
emoce je v pořádku.
- Vysvětlete dítěti, že by
nikdy nemělo svými projevy emocí nikomu ublížit.
- Každé dítě je jinak
kontaktní. Některému může vadit objímání, projevy náklonosti. Dítě k tomu
nikdy nenuťte, ale podpořte jej a ujistěte, že i toto je v pořádku.
- Často se stává, že např.
extrovertní matka má introvertní dítě a jeho ostych v projevování emocí
vnímá jako příznak autismu. Oploštěné prožívání emocí je však jen jedním
z kritérií pro tuto diagnózu.
Text vznikl ve spolupráci s Mgr. et Mgr. Veronikou Pavliskovou, psycholožkou online poradny MOJRA
Časopis pro děti Mojráček si můžete přečíst nejen online, ale také v tištěné podobě.
Právě jste četli článek: Jak rozvíjet emoční inteligenci u dětí
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.