Mojráček: Jak pomoci dětem zvládnout odloučení od sourozence?

https://www.blog.mojra.cz/post/346

V pátek přijela na návštěvu k Mojráčkovi a jeho rodičům teta s dětmi. Mojráček zjistil, že se teta a strejda budou rozvádět. Snažil se proto sestřenici Míšu a bratrance Jakuba celý víkend co nejvíce rozveselit, hrál s nimi různé hry, vzal je na zajímavá místa v okolí. V neděli večer si maminka zavolala Mojráčka do kuchyně, aby mu řekla, že Míša s Jakubem s ním půjdou v pondělí do školy. Vysvětlila mu, že se teta rozhodla přestěhovat po rozvodu k nim do zahraničí. A že chce, aby se tady děti rozkoukaly a rozhodly se, jestli se přestěhují s ní, nebo zůstanou se strejdou v České republice.


A tak v pondělí ráno Mojráček vyrazil spolu s Míšou a Jakubem do školy. Vyšli o něco dřív, aby je mohl Mojráček v klidu po škole provést. Představil je také paní učitelce a vysvětlil jí, že Míša s Jakubem možná budou do téhle školy chodit taky. Míša a Jakub na vše koukali s očima dokořán. Bylo to pro ně všechno nové a zajímavé. Nikomu sice pořádně nerozuměli, protože zatím neznali dost dobře cizí jazyk, ale pochopili, že se k nim všichni chovají moc hezky. Po vyučování jim Mojráček ještě ukázal místa, na která chodí o přestávce a také jídelnu a hřiště, kde si s ostatními dětmi rád hraje. Domů přišli všichni s úsměvem od ucha k uchu a hned běželi do Mojráčkova pokojíku. Tam si nějakou dobu hráli na to, že Mojráček je učitel, Míša a Jakub žáci, kteří se učí nový jazyk. Mojráček věděl, že to chce hodně píle a trpělivosti, ale Míša s Jakubem už se naučili alespoň základní fráze.

 

Později odpoledne přišli za Mojráčkem domů jeho kamarádi. Když zjistili, že Míša a Jakub moc nerozumí jejich jazyku, mluvili hodně pomalu, ukazovali rukama i nohama. A když bylo nejhůř, přeložil jim to Mojráček. Děti se spolu skvěle bavily a hodně se nasmály.

 

U večeře se pak teta obou svých dětí zeptala, jak se jim ve škole líbilo. „Bylo to skvělé, mami!“ řekla Míša, „všichni na nás byli hodní a paní učitelka používá různé pomůcky, aby dětem vše vysvětlila. Je to tu o mnoho lepší než u nás v Česku. Já tady chci rozhodně zůstat.“ Jakub se ale tak nadšeně netvářil. Skoro to vypadalo, že se brzo rozpláče. „Maminko,“ řekl po chvíli Jakub, „víš, mi se tady sice líbí, ale mnohem raději bych dál chodil do své školy, se svými kamarády. Ale nechci, abyste byli smutní.“ Teta ho pohladila po vlasech a uklidnila ho, že se nemusí bát, že vše se vyřeší. Ještě ten večer zavolala strýci, aby za nimi přiletěl.

 

O dva dny později strýček zazvonil u dveří Mojráčkova domu. Míša a Jakub se s ním nadšeně přivítali. Všichni se posadili do obýváku, aby si společně promluvili. Povídali si opravdu dlouho. Rozhodli se, že Míša zůstane v zahraničí s maminkou a Jakub se vrátí s tatínkem do Česka. Rodiče vysvětlili dětem, co to pro ně bude znamenat, když bude žít každý jinde. Že si budou každý den volat a psát a prázdniny, že stráví společně. Tak, aby se dětem co nejméně stýskalo. Rozhodli se, že teď všichni ještě odletí do Česka, aby si mohla Míša sbalit všechny věci a rozloučit se s kamarádkami. Také bylo potřeba si stěhování pořádně naplánovat a domluvit Míši jazykový kurz. Děti během plánování usnuly, ale teta se strejdou plánovali skoro až do rána. Protože před sebou měli důležitý krok.


 

TIPY PRO RODIČE:


  • Než učiníte tak závažné rozhodnutí, zvažte všechny důležité okolnosti.

  • Počítejte s tím, že nedostatečná znalosti cizího jazyka může být pro dítě bariéra. Zvažte množnost jazykového kurzu či jiného způsobu výuky cizího jazyka ještě před odchodem do ciziny.

  • Vždy přihlédněte k tomu, co si děti přejí.

  • I když se rozhodnete po posouzení všech okolností, že děti budou žít každý jinde, snažte se mezi nimi zajistit co nejčastější kontakt.

  • Dospělí některé věci berou jako samozřejmost, ale je důležité ujistit děti, že ony za rozvod nemohou a že mohou mít rády oba rodiče

  • U dětí od 10let je dobré přihlédnout k tomu, s kterým rodičem chtějí bydlet. Věk 10 let berte orientačně, nutné je přihlédnout k osobnosti dítěte


 

Text: Bc. M. Ligocká, Mgr. et Mgr. V. Pavlisková  | Ilustrace: E. Vosáhalová



Psycholog Online

Mgr. Branislav Sabaka

Rozvoj rodičovských kompetencí

Nejbližší termíny: 29.03.2024

Psycholog Offline

PhDr. Lenka Kolajová

Rozvoj rodičovských kompetencí

Nejbližší termíny: 29.03.2024

Rozvoj rodičovských kompetencí

Nejbližší termíny: 29.03.2024






Právě jste četli článek: Mojráček: Jak pomoci dětem zvládnout odloučení od sourozence?

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Psychické poruchy u dětí: 5 varovných signálů, které byste neměli přehlížet

Psychické poruchy u dětí: 5 varovných signálů, které byste neměli přehlížet

Víte, jak se mohou projevovat psychické poruchy u dětí? Jedná se o široké spektrum onemocnění, které mohou významně ovlivnit nejen chování a emocionální stav dítěte, ale i jeho celkový vývoj. Včasné rozpoznání a adekvátní reakce na tyto poruchy jsou klíčem k zajištění nejlepší možné péče a podpory.Studie ukazují, že až 50 % psychických onemocnění je možné diagnostikovat již v mladém věku.Rodiče by si měli všímat varovných signálů, mezi...

Pokračovat ve čtení

Mojráček a nevychovaný kamarád

Mojráček a nevychovaný kamarád

Jednoho dne si po škole přivedl Mojráček domů na návštěvu nového kamaráda Erika. Mojráčkovi rodiče už byli doma, pozdravili kluky u dveří, Mojráček jim řekl, že půjdou nahoru do pokojíku. Erik se však jen rozhlížel po předsíni, ale nepozdravil ani jednoho z rodičů. Maminka se na tatínka zamyšleně podívala, ale ten jen pokýval hlavou a šel do obýváku. Po nějaké době Mojráček s Erikem seběhli dolů do kuchyně, protože dostali hlad. Než ...

Pokračovat ve čtení

Sendvičová generace: Jak zvládat péči o rodiče a děti bez stresu a vyčerpání

Sendvičová generace: Jak zvládat péči o rodiče a děti bez stresu a vyčerpání

V dnešní společnosti nacházíme různé fenomény, které často nejsou ničím výjimečné, nebo nové. Určité množství sociální perspektivy, soužití a péče se vždy v naší společnosti nacházelo, bylo tu v různých formách. No, možná ne vždy jsme o tom mluvili, nebo jsme neměli možnost konfrontace. Žena je symbolem matky, která se stará o svou rodinu a zabezpečuje nejen fyziologické, ale i psychické a sociální potřeby rodiny, a to i v ...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat