Autor: Psychologická poradna| Jak pomoci dětem s učením? Kdy dělat domácí úkoly? Jak se připravovat do školy?
Mojráček má po příchodu ze školy své rituály, které mu pomáhají s tím, aby vše stihnul a mohl si před večeří ještě hrát. Nejdříve si s maminkou popovídá o tom, jaký měl den, kolik má domácích úkolů a učení. Potom si jde vše do pokojíčku nachystat, udělá úkoly a připraví se na písemku z matematiky. Všechno má do hodinky hotové. Maminka mu úkoly zkontroluje, vyzkouší z matematiky a pochválí ho, že mu vše moc hezky jde a je opravdu šikovný.
Mojráček má rád, když ho maminka chválí. Ještě si připraví věci na druhý den do aktovky a pak už se chystá jít si hrát na zahradu. Najednou se ale zastaví zamyšleně v kuchyni. Maminka se vyleká, jestli se mu nic nestalo. „Maminko,“ řekne Mojráček, „tak si představ, že ve škole mám kamaráda Honzíka, kterému trvá učení strašně dlouho. Chtěl jsem, aby si šel dneska se mnou hrát, ale on mi řekl, že bude moci přijít až o víkendu, protože se s maminkou učí vždycky celé odpoledne až do večera. To je hrůza, viď?“ Maminka se nad tím zamyslí, zdá se jí, že Honzík musí trochu přehánět. „A co kdybys zítra Honzíka přivedl? Můžete dělat úkoly společně,“ navrhne Mojráčkovi maminka. Mojráček souhlasí, učit se s někým to musí být přeci náramná legrace. A tak Honzíkovi hned zavolá, aby se domluvil doma, že po škole půjde k Mojráčkovi domů. Honzík už se taky nemůže dočkat.
Druhý den odpoledne přichází Mojráček domů i s Honzíkem. Maminka jim dovolí si před úkoly chvíli hrát. Když je čas na učení, kluci trochu zlobí, protože se jim nechce od hraní, ale nakonec poslechnou, sní si svačinu a jdou k Mojráčkovi do pokojíčku. Mojráček ví, že když se dělají úkoly, nesmí být na stole nic jiného než jen školní pomůcky. Honzík si vše nachystá podle něj. Po chvíli se na ně přijde podívat maminka. Honzíkovi sice trvá psaní úkolů o něco déle, ale jinak je opravdu šikovný. Maminka oba kluky pochválí a pak je nechá, aby se ještě připravili na test z přírodopisu, zopakovali si zvířátka v lese, našli si na internetu zvuky, které vydávají a různé zajímavé informace. Když mají kluci hotovo, maminka je ještě vyzkouší. Kluci si můžou jít hrát, a aby si ještě vše zopakovali, rozhodnou se zahrát si pexeso se zvířátky. Náramně se u toho baví.
Když si pak přijde Honzíka vyzvednout jeho maminka, nemůže uvěřit tomu, že kluci už mají všechno hotové. Maminky si spolu popovídají u kafe a Mojráčkova maminka dá té Honzíkově užitečné rady, jak se s Honzíkem učit, aby jim to nezabralo celé odpoledne. Pak už je čas jít domů. Kluci si slíbí, že se spolu budou učit častěji, příště třeba u Honzíka.
TIPY PRO RODIČE:
Domácí úkoly dělejte každý den ve stejný čas, nejlépe po krátkém odpočinku
Pracujte v kratších intervalech a odstraňte z dosahu všechny rušivé podněty
Používejte co nejvíce názorných pomůcek (obrázky, videa, zvukové nahrávky…)
Buďte důslední, neodbíhejte od nedokončené činnosti
Pokud má dítě problém s udržením pozornosti, snažte se nezařazovat za sebe činnosti stejného druhu
Učte dítě rozpoznat, které informace jsou důležité a které ne
Veďte dítě k samostatnosti, nechte dítě si po sobě úkoly zkontrolovat
Učte dítě, jak si správně a důsledně nachystat věci do školy, co si sbalit do aktovky, jak si má zkontrolovat, že má všechny pomůcky atd.
Dejte najevo, že dělat chyby je přirozené
Dítě pozitivně motivujte, co nejčastěji oceňujte a chvalte.
Text vznikl ve spolupráci s Mgr. et Mgr. Veronikou Pavliskovou, psycholožkou online poradny MOJRA
Časopis pro děti Mojráček si můžete přečíst nejen online, ale také v tištěné podobě.
Právě jste četli článek: Jak pomoci dětem s učením
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.