Autor: Psychologická poradna| Co dělat, když je dítě závislé na mobilu? Jak k dětem přistupovat? Kolik času by mělo dítě trávit u počítače nebo na telefonu?
Během
letních prázdnin neměl Mojráček žádné tréninky, jeho kamarádi byli na prázdninách
u prarodičů, nebo odjeli s rodiči na chalupy a chaty. Mojráček byl sice také
s rodiči na dovolené u moře, jezdili na různé výlety, ale jinak si zvykl
svůj volný čas trávit u počítače, televize a nejvíce na mobilu, do kterého si
stáhl různé hry a nedokázal se od nich odtrhnout.
Maminku
i tatínka situace trápila, protože ani s příchodem podzimu a návratem do
školy se nic nezměnilo. Mojráček trávil s kamarády stále méně a méně času.
Ze školy utíkal rovnou domů, pohodil aktovku do kouta, praštil sebou na postel,
vzal si mobil, zapnul hru a až do večeře o něm nikdo ani neslyšel. Když už si
sebou přivedl nějakého kamaráda, bylo to jen proto, aby mu ukázal novou hru. Ta
tam byly doby, kdy s kamarády běhal po zahradě, chodil na hřiště, jezdil
na kole… Dokonce prohlásil, že letos nechce chodit do žádného kroužku, ani na
tenis, který byl do té doby jeho vášní. Rodiče přemýšleli, co s tím.
Rozhodli se, že ho teda do žádných nových kroužků zapisovat nebudou, ale na
tenis chodit bude, protože ho hraje už několik let, je v něm dobrý a byla
by škoda vše zahodit. Také bude mít alespoň nějaký pohyb. A hlavně si říkali,
že je to jen takové období, že ta mobilní vášeň Mojráčka přece jen jednou
přejde a pak bude rád, že v tenise pokračoval.
Jenže
čas plynul a nezměnilo se vůbec nic. Mojráček trávil na mobilu a počítači stále
více času, flákal domácí úkoly a dokonce přestal chodit na tenis, i když
rodičům slíbil, že tam chodit bude. Jednoho dne se Mojráček nemohl od mobilu
odtrhnout ani u společné večeře. To se rodičům samozřejmě nelíbilo, a tak
Mojráčkovi zakázali mobil ke stolu nosit. „Ale tatínek také mívá mobil u
večeře,“ zlobil se Mojráček a začal trucovat. Maminka s tatínkem si
uvědomili, že to je pravda a i tatínek mobil odložil. Toho večera maminka
s tatínkem uvažovali, jak Mojráčka zbavit jeho závislosti na mobilním
telefonu a hrách. Jak docílit toho, aby zase rád chodil ven, hrál si
s kamarády, chodil na tréninky… Nakonec se domluvili, že zavedou novou
tradici a u večeře si každý den popovídají, kam by mohli vyrazit na výlet, co
budou dělat o víkendu apod.
Mojráček
se k tomu ze začátku stavěl odmítavě, moc se mu nechtělo jen na víkend
někde do hor, kde bude špatné připojení k internetu. Po čase si ale tyhle
víkendy oblíbil. Když to počasí dovolilo, chodil s rodiči ven do přírody.
A když bylo škaredě a sychravo hráli na chatě různé společenské hry. Mojráček
také rodičům slíbil, že na počítači a mobilu nebude trávit déle než hodinu
denně a místo online her si bude raději hrát s kamarády venku.
Tipy
pro rodiče:
- Děti
se učí nápodobou, buďte jim vzorem a sami nebuďte neustále na mobilu/počítači.
- Dítě
do 10 let by na počítači nemělo být déle než 30 minut, starší dítě max. hodinu.
- Pokud
je dítě na mobilu/počítači závislé, snižujte intenzitu postupně a pomozte
dítěti najít jiné způsoby trávení volného času.
- Dítě
veďte odmala ke sportovním aktivitám, procházkách, pobytu na čerstvém vzduchu.
- Moderní technologie by děti neměly používat zejména večer, aby se před spaním zbytečně nerozrušovaly
Text vznikl ve spolupráci s Mgr. et Mgr. Veronikou Pavliskovou, psycholožkou online poradny MOJRA
.
Časopis pro děti Mojráček si můžete přečíst nejen online, ale také v tištěné podobě.
Právě jste četli článek: Co dělat, když je dítě závislé na mobilu
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.