Pokud
si rodič všimne, že jeho dítě se nevyvíjí tak, jak by mělo, například: došlo k
náhlému ústupu v řeči dítěte (dítě mluvilo, ale najednou přestává mluvit),
nedodržuje oční kontakt, má stereotypní monotónní hry, dítě nejeví zájem o
lidi, pouze o věci, nereaguje ani na své jméno a další odlišnosti oproti jiným
dětem, je nutné co nejdříve navštívit psychologa, který se věnuje autismu.
Kdysi se tvrdilo, že je vhodné počkat do 3 let dítěte, ale to již rozhodně neplatí. Pokud máte podezření na autismus, vyhledejte odborníka co nejdříve.
Prvních
příznaků autismu si mohou rodiče všimnout u malých, několikaměsíčních miminek,
pokud dítě například neprojevuje mimiku, nevyhledává oční kontakt s lidmi,
někdy ani s rodičem, a zajímají ho pouze věci. Vždy je důležité konzultovat
takovéto situace s dětským ošetřujícím lékařem, který dokáže rodiče usměrnit a
v případě potřeby doporučit lékařská vyšetření, protože někdy může mít dítě
problém například se sluchem, a je vhodné dítěti co nejdříve poskytnout
zdravotní pomůcku, kterou potřebuje, a která mu pomůže adekvátně se dále
vyvíjet.
Co je autismus?
Autismus,
respektive Porucha autistického spektra, představuje široké spektrum problémů a
oslabení dítěte v sociální oblasti, verbální a neverbální komunikaci a
stereotypním chování. Porucha autistického spektra spadá mezi pervazivní
vývojové poruchy, což znamená, že oslabení je komplexní a jedná se o
celoživotní onemocnění.
Včasné
zachycení symptomů a adekvátní odborná pomoc jsou klíčovými předpoklady pro co
nejefektivnější fungování v životě. Každý člověk s autismem je jedinečný, má
specifické projevy a potřeby. Autistické spektrum sahá od těžkých forem
autismu, kdy děti nemluví, jsou celý život plenkované, s výrazně deficitním
intelektem, a mají i další zdravotní problémy, až po lehčí formy, dříve
nazývané Aspergerův syndrom (v současnosti máme jen jednu diagnózu Porucha
autistického spektra), při které dokážou lidé fungovat relativně dobře, a i
přes oslabení například v emocionální oblasti, dokážou studovat a vybudovat si
skvělou kariéru. Dnes známe mnoho osobností, které mají autismus, a jsou
úspěšní v životě, například herec Anthony Hopkins, fotbalista Lionel Messi a
pravděpodobně měli Aspergerův syndrom i osobnosti jako Wolfgang Amadeus Mozart
nebo Bill Gates.
Co dělat, když dítě nemá
žádný somatický problém, ale nevyvíjí se, jak by se mělo, a máme obavy, že se
může jednat o autismus? Do kdy máme jako rodiče čekat?
Čím
dříve dítě dostane pomoc, tím má větší naději, že bude co nejlépe fungovat a
méně zaostávat za vrstevníky. V této oblasti existují názory, že byste neměli
čekat na stanovení diagnózy lékařem, což jsou názory, které jsou již překonané.
Sama pracuji s lidmi s autismem a účastnila jsem se v únoru 2023 mezinárodní konference o autismu, kde lektoři uváděli, že čím dříve se začne pracovat s dítětem, tím lépe.
Pro
rodiče, kteří mají podezření, že s jejich dítětem není něco v pořádku, doporučuji
stáhnout si bezplatnou aplikaci AsDetect, která vám pomůže i prostřednictvím
videozáznamů ukázat, zda vaše dítě má, nebo nemá známky autismu, již ve věku 11
až 30 měsíců. Obavy jsou samozřejmě na místě, ale čím dříve dostane dítě
adekvátní pomoc, tím větší má šanci fungovat v životě co nejlépe a co nejméně
se lišit od vrstevníků.
Pokud
se skutečně jedná o autismus, je to velmi vážná diagnóza a bohužel, když rodiče
přehlédnou předškolní období, kdy se dítěti může nejvíce pomoci, dochází k
stagnaci dítěte a když se začne pracovat s dítětem později, například po šestém
roce života, dítě již nemá šanci dohnat vrstevníky.
Ideální
věk, kdy je vhodné začít s terapiemi, senzorickou stimulací a podobně, je
přibližně kolem druhého roku života dítěte. Je to zároveň období, kdy ještě
děti běžně mluví málo, což znamená, že se příliš neliší od vrstevníků.
Když
však začne pracovat s neverbálním dítětem ve věku šesti let a později, dítě si
již uvědomuje, že je odlišné od svých vrstevníků, a tento rozdíl již nedokáže
dohnat. Všechny terapie stojí čas, peníze a spoustu energie, ale mají
nenahraditelný význam pro celý další život dítěte. Protože je velký rozdíl, zda
začne odborník pracovat na rozvoji řeči dítěte, které má dva roky, nebo dítěte,
které má šest let.
Kromě
řeči se samozřejmě jedná také o rozvoj jemné a hrubé motoriky, senzorickou
integraci a stimulaci a podobně, přičemž jsou všechny tyto činnosti velmi
důležité pro rozvoj dítěte.
Důležité
je si uvědomit, že i děti s autismem jsou děti, které se chtějí hrát, mnohé z
nich chtějí mít kamarády, se kterými dokážou udržovat určitý kontakt, mají své
city, potřeby a i přesto, že jejich chování je často nepředvídatelné a
odrazující (často mají zvláštní pohyby rukou, vykřikují, mohou mít zvláštní
zájmy), jsou to děti, které potřebují, abychom k nim tak přistupovali, jako k
dětem. A i když jsou tyto děti v něčem odlišné, potřebují cítit lásku a respekt
k nim. I tyto děti mají právo hrát si na dětském hřišti s ostatními dětmi, smát
se a těšit se ze života. Čím více budeme jako společnost tolerantní a laskaví k
dětem, které jsou v něčem odlišné, tím více naučíme i děti, které jsou zdravé,
lidskosti a laskavosti. Protože i děti s Poruchou autistického spektra dokážou
obohacovat, inspirovat a být dobrými a věrnými kamarády. Pracuji ve škole, kde
máme děti s autismem, a ostatní děti je přijímají mezi sebe. Dovolme jim to.
Alespoň do takové míry, aby to bylo pro obě strany prospěšné a příjemné.
Autor článku: Mgr. Jitka Kneslová, psycholožka online poradny MOJRA
Právě jste četli článek: Kdy vyhledat pomoc, pokud se
moje miminko nevyvíjí, jak by mělo, a mám obavy, že má autismus?
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.