HOME OFFICE v čase pandemie. Jak ho zvládnout a nezbláznit se?

https://www.blog.mojra.cz/post/337

Loni nás všechny zaskočilo něco, co jsme vůbec nečekali. Nová pandemie koronaviru zcela narušila veškeré běžné činnosti, na které jsme byli zvyklí. Neustále se šířící virus a zpřísněná restriktivní opatření donutila řadu firem a společností přistoupit k zavedení tzv. home office, čili práce z domova. Ne všichni ale tento způsob práce vítají. Zvlášť v době, kdy jsou uzavřené školy, a děti tak přešly na online výuku, může být pro některé lidi práce z domu náročnější než obvykle. V dnešním článku si řekneme několik základních pravidel, jak se s home officem co nejlépe vypořádat.  

 


Home office není žádnou novinkou. I před samotnou pandemií, nabývala práce z domova v posledních letech na docela velké popularitě. Mnoho firem ji nabízí v rámci svých firemních benefitů. Většina lidí tento způsob práce vítá, najdou se ale i takoví, kterým zcela nevyhovuje. Týká se to obzvlášť akčnějších lidí, kteří potřebují mít sociální kontakt se svým pracovním kolektivem.

 


Jaké nejdůležitější výhody a nevýhody přináší práce z domova?


Plusy:


+  pracovní doba – svůj denní čas si organizujete sami, nikdo vám nebude vyčítat, že si někde zaskočíte během oběda


+ možnost volby pracoviště – nejste závislí pouze na pracovním stole v místě vašeho bydliště, pokud to vaše práce dovolí, můžete pracovat třeba i z oblíbené kavárny


+ úspora času – někdo má to štěstí, že má práci hned za rohem, ale spousta lidí musí dojíždět, právě pro ně je home office velkou úsporou volného času


+ žádný povinný dress code – můžete pracovat klidně v teplácích


+ vlastní organizace práce – práci si organizujete sami, můžete tak začít později a či skončit dříve


+ úspora peněz – neutrácíte za dopravu a spoustu různých zbytečností během dne


Mínusy


-  žádný kontakt s kolegy – může vám začít chybět pracovní kolektiv, najednou si u oběda nemáte s kým popovídat nebo přes den s kým zavtipkovat


- lenost – řekněme si na rovinu, dříve nebo později může dojít k situaci, kdy se nám nebude chtít vstát, převléct se z pyžama a začít pracovat


- problémy se soustředěním – zvlášť když máme doma děti, které neustále vyžadují naši pozornost


- sebekázeň a kontrola – nedostatek dohledu vede k lenivosti, takže během home officu neustále pracujeme na své disciplíně, stáváme se vlastně sami sobě šéfy


- závislost na poskytovatelích internetu – ke své práci většinou potřebujete spolehlivé a rychlé internetové připojení

 


Jak skloubit práci z domova se starostí o rodinu

Práce z domova je v této nelehké době velmi náročná zvlášť pro rodiče, kteří jsou doma spolu se svými dětmi. Skloubit tak práci a péči o rodinu vyžaduje větší úsilí než kdy jindy. Je na nás vyvíjen obrovský tlak ze všech stran, najednou musíme dobře a včas odvést svou práci, ale zároveň nezanedbávat péči o děti a domácnost, to vše nám ještě komplikuje spousta rušivých elementů. A výsledek? Napětí, stres, nervozita, strach, deprese a mnoho dalšího. Neblahé dopady to v tomto případě nemusí mít pouze na naši psychickou stránku, ale může to způsobit i některé zdravotní problémy, např. bolesti hlavy, žaludku, problémy se spánkem, atd. 

 

Přinášíme několik základních pravidel, které vám usnadní práci z domova:

 

1. Přistupujte k práci zodpovědně – home office by neměl být synonymem pro práci nonstop, ale ani pro přebíhání od jedné činnosti ke druhé. Stejně tak si musíte uvědomit, že často kvalita převyšuje kvantitu. Soustřeďte se tedy na kvalitně odvedenou práci v termínu, aby vás pak nemohlo nepříjemně zaskočit její množství


2. Vyčleňte si vhodné pracovní místo – to by mělo být dobře osvětlené, vyvětrané, měli byste se tam cítit příjemně a pohodlně


3. Striktně si oddělte pracovní a soukromý čas – a to zejména v případě, že máte doma děti. Doporučuje se co nejdříve určit hranice a vytvořit jakýsi harmonogram. Seznamte rodinu s novými pravidly a vyžadujte jejich dodržování. Můžete si společně s dětmi vyznačit nějaký signál, který jim dá najevo, kdy vás můžou vyrušit, a kdy naopak mají počkat.


4. Zdravý životní styl – i takové maličkosti jako pravidelný pitný režim, kvalitní strava a dostatek spánku, vám pomůžou lépe zvládat stresové situace


5. Nevyhrocujte zbytečně své emoce – hořící termíny, uzávěrky, spousta práce a vy nevíte, kde vám hlava stojí, jste podráždění, nervózní a vyčerpaní. To vše může být příčinou zbytečně vyhrocených emocí, hádek a konfliktů. Pokuste se nepřenášet negativní emoce na své blízké, nevyvolávejte konflikty. Pokuste se jednat s chladnou hlavou, situaci nejprve vstřebejte, promyslete, a až poté vyřešte.


6. Prokládejte práci odpočinkem –  je důležité si během práce dělat krátké pauzy na odpočinek. Stačí i pouhé 2-3 min na protažení, dechové cvičení, vyvětrání místnosti, či šálek dobré kávy. Uvidíte, jak vám pak práce půjde od ruky a budete se mnohem lépe soustředit.

 

 

 


 

Pokud pociťujete, že i přes výše zmíněná pravidla tuto situaci přestáváte zvládat, je nejlepším řešením vyhledat pomoc odborníka. Ten vám může pomoct znovu najít ztracenou motivaci, ukázat vám jak si efektivněji zorganizovat čas nebo poradit různé relaxační techniky.

 

Pamatujte, je vaše odpovědnost hýčkat si svoje duševní zdraví. 




VYBRAT PSYCHOLOGA

 










 

 

 
Právě jste četli článek: HOME OFFICE v čase pandemie. Jak ho zvládnout a nezbláznit se?

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Naštvaná máma: Odkud se bere hněv v mateřství a jak s ním nakládat, aby vás neovládl?

Naštvaná máma: Odkud se bere hněv v mateřství a jak s ním nakládat, aby vás neovládl?

Autor: psychologická poradna | rodičovský stres a jeho důsledky | tipy psychologa | jak zvládat emoce při výchově Emoce a jejich zvládání může být v mateřství někdy náročné. Je to totiž těžká, ale krásná cesta životem. Různé výzvy, kterým čelí každá matka, se v mateřství běžně objevují. Radost, láska a krásné okamžiky střídá i stres, únava, frustrace či občasné pochybnosti. Naučit se je zvládat vám pomůže prožít toto období ...

Pokračovat ve čtení

Mezigenerační komunikace: Jak překlenout rozdíly a budovat silné vztahy mezi generacemi

Mezigenerační komunikace: Jak překlenout rozdíly a budovat silné vztahy mezi generacemi

Autor: psychologická poradna | Rodina a mezigenerační komunikace | Jak zlepšit mezigenerační komunikaci?„Fenomén „mezigenerační komunikace“ nabírá v současné době na důležitosti, protože se nejen na pracovištích, v rodinách a ve společnosti setkávají generace, které mají odlišné zkušenosti a názory na svět.“ V mezigenerační komunikaci je klíčem schopnost porozumět rozdílům, které se naskýtají, a najít způsoby, jak vytvořit mosty mezi...

Pokračovat ve čtení

Ekonomická nejistota a jak ji zvládat

Ekonomická nejistota a jak ji zvládat

Autor: psychologická poradna | Podpora při zvládání stresu a strachu | konkrétní strategie psychologaPojem „ekonomická nejistota“ je dnes stále běžnějším jevem a stává se nedílnou součástí života v moderním světě. Nestabilita na finančních trzích, rostoucí inflace, zvyšující se náklady na bydlení a každodenní potřeby, obavy ze ztráty zaměstnání, stejně jako globální události, jako například finanční krize, mohou vyvolat stres a úzkost. ...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat