Chytré telefony, sociální sítě a
další výdobytky současné digitální a online éry jsou v různé míře součástí
života téměř každého z nás. Především pak dětí a dospívajících.
S technologiemi přicházejí do styku v podstatě od narození a
smartphone se brzy stává jejich prodlouženou rukou. Pro některé rodiče je
náročné s dětmi o jejich digitálním životě hovořit, protože se v něm
ne vždy úplně orientují. Jak
s dětmi o jejich digitální aktivitě mluvit? Proč je pro dnešní děti a
dospívající online svět tak důležitý? A jak nastavit pravidla tak, aby
fungovala? Právě tyto otázky se pokusíme v dnešním článku zodpovědět.
Kde jsou hranice? Pozor na extrémy!
Čas strávený u obrazovky
telefonu nebo notebooku bývá častým tématem rodinných hádek a sporů. Rodiče
na tuto problematiku bohužel často reagují dvěma extrémy: buď se
rozhodnou pro naprostý zákaz elektroniky nebo chování dětí na internetu
a používání digitálních technologií neřeší vůbec. Ani jedna cesta není
ideální. Absolutní zákaz může dítě ochudit o řadu výhod nebo jej vyloučit
z kolektivu. Nezájem zase může vést k podcenění některých rizik.
Dvě tváře digitální doby
Pokrok v oblasti digitálních
technologií přináší mnohé výhody, ale i výzvy. Virtuální svět je plný možností
a dokáže nám náš skutečný život značně ulehčit. Na druhé straně skrývá i mnohá
nebezpečí a digitální technologie mohou do našich životů vnést také spoustu
nepříjemností.
Sociální sítě: Jsme si blíže nebo dál?
Sociální sítě umožňují spojit se
v podstatě kdykoli a s kýmkoli. Můžete s ostatními sdílet
novinky z vlastního života a sledovat, co se děje u nich. Děti a
dospívající tak můžou být v kontaktu i s přáteli, se kterými by jinak
kontakt ztratili. Časté jsou také třídní skupiny, na kterých si se spolužáky
můžou připomínat třeba důležité školní deadliny. Pro mnohé je tak úplné smazání
nebo zrušení sociálních sítí naprosto nepředstavitelné.
Obrázek teenagera upřeně
hledícího na displej telefonu je častým výjevem nejen v domácnostech, ale
i na zastávkách, restauracích či na ulici. Nastává pak takový paradox –
zatímco si jsou s mnohými lidmi díky sociálním sítím blíže, těm
v bezprostřední blízkosti se naopak vzdalují.
Scrollování na telefonu je často
přirovnáváno k tomu, že kdysi zase lidé ve vlacích nebo i u jídla
pročítali noviny a také se příliš nevěnovali konverzaci. Tady je ale jeden
zásadní rozdíl: zatímco noviny mají jen určitou dávku obsahu a mají svůj konec,
obsah na sociálních sítích je víceméně nekonečný. Speciální algoritmy na hlavní
stránce navíc zobrazují fotky, videa i reklamy dotyčnému na míru, což znamená,
že odtrhnout od něj oči je o to náročnější…
Digitální technologie: Dobrý sluha, ale špatný pán
Jak už jsme zmínili, pokrok
v oblasti moderních technologií v mnohém náš život dosti ulehčuje.
Zakázat tedy dětem jakékoli digitální a online aktivity by tedy mohlo být spíše
kontraproduktivní. Je potřeba se spíše zaměřit na to, aby děti dokázaly
technologie efektivně ovládat a především, aby digitální svět neovládal je.
Na chytrých telefonech, PC hrách i na internetu obecně si lze vypěstovat závislost. Zpozornět je
potřeba, pokud se veškeré aktivity vašeho dítěte zúží pouze na oblast
digitálních technologií, dítě se na čas strávený u počítače nebo telefonu
vysloveně těší, nedokáže se soustředit na cokoli jiného a postupně začíná
zanedbávat své dosavadní koníčky, zájmy nebo třeba i kontakt s kamarády.
Dítě by mělo být schopno čas na počítači/telefonu/internetu ovládat a je-li to
třeba mělo by zvládnout své digitální aktivity odložit.
Internet: Místo plné (dez)informací?
Internet je nejen zdrojem
informací a zábavy, může být také místem pro relaxaci nebo učení. Děti se často
právě díky internetovému obsahu učí cizímu jazyku, využívat mohou také různá
edukativní videa. V mnoha školách je také klasická výuka doplňovaná o
povinné e-learningy nebo o úkoly, které použití internetu nějakým způsobem
vyžadují.
Internet má ale také svou
odvrácenou stranu. Děti se mohou dostat k různým dezinformací, hoaxům a
také k velmi nevhodnému obsahu. Problémem ale nemusí být jen to, co na
internetu konzumují, ale také to, co o sobě samy sdílejí. Je
důležité, aby hodnotu svých údajů znaly a dokázaly nad informacemi kriticky
přemýšlet.
Jak nastavit pravidla?
Jak tedy nastavit pravidla a hranice tak, aby vše fungovalo ke spokojenosti všech?
Tady je několik tipů:
- Zkuste to společně. Místo
prostých příkazů a zákazů se zkuste s dětmi domluvit. Ukazuje se, že děti
spíše dodrží něco, k čemu dospěly samy nebo na čem se mohly podílet.
Nechte je navrhnout, jak by si pravidla a hranice představovaly nebo jim dejte
na výběr z více možností. Nezapomeňte jim také vysvětlit, proč dané
pravidlo zavádíte.
- Jasný režim. Zejména
mladší děti často potřebují jasný režim a řád. Nastavte společně čas pro
úkoly a školní povinnosti, v rámci kterého budou mobil a další elektronika
odloženy. Doporučujeme mobil buďto ztišit nebo odnést, aby děti při práci
nerušila různá upozornění či příchozí zprávy.
- Podobně je vhodné nastavit také
offline režim před spánkem. Modré světlo, které displeje vyzařují, může
kvalitní spánek narušit a doporučuje se se elektronice vyhnout alespoň dvě
hodiny před spaním.
- Snažte se držet krok. Ať
se nám to líbí nebo ne, děti nás v používání digitálních technologií tak
trochu předběhly. V online prostředí jsou jako doma. Zkuste se s nimi
o tomto tématu občas pobavit, nechte se něčemu přiučit. Pomůže vám to nejen
k tomu, abyste lépe porozuměli tomu, jak a kde vaše ratolesti tráví svůj
volný čas, ale také si uděláte lepší obrázek například o tom, jak to vlastně
funguje a vypadá na sociálních sítích, jaké jsou možnosti nastavení soukromí a
podobně.
- Nezapomeňte jít příkladem. Děti odmala rády dospělé kopírují a napodobují. Používají fráze, které slýchávají od rodičů a přebírají také mnohé vzorce chování. Pokud tedy dítě vnímá, že rodič je také neustále soustředěn na displej smartphonu nebo že jakákoli zábava či relax je spojován právě s telefonem nebo tabletem, bude toto chování napodobovat a opakovat také v budoucnu. Ukažte dětem, že volný čas lze trávit také jinými způsoby.
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.