Děti v době digitální: Jak jim porozumět a jak nastavit pravidla a hranice?

https://blog.mojra.cz/post/359

Chytré telefony, sociální sítě a další výdobytky současné digitální a online éry jsou v různé míře součástí života téměř každého z nás. Především pak dětí a dospívajících. S technologiemi přicházejí do styku v podstatě od narození a smartphone se brzy stává jejich prodlouženou rukou. Pro některé rodiče je náročné s dětmi o jejich digitálním životě hovořit, protože se v něm ne vždy úplně orientují.  Jak s dětmi o jejich digitální aktivitě mluvit? Proč je pro dnešní děti a dospívající online svět tak důležitý? A jak nastavit pravidla tak, aby fungovala? Právě tyto otázky se pokusíme v dnešním článku zodpovědět.


Kde jsou hranice? Pozor na extrémy!


Čas strávený u obrazovky telefonu nebo notebooku bývá častým tématem rodinných hádek a sporů. Rodiče na tuto problematiku bohužel často reagují dvěma extrémy: buď se rozhodnou pro naprostý zákaz elektroniky nebo chování dětí na internetu a používání digitálních technologií neřeší vůbec. Ani jedna cesta není ideální. Absolutní zákaz může dítě ochudit o řadu výhod nebo jej vyloučit z kolektivu. Nezájem zase může vést k podcenění některých rizik.


Dvě tváře digitální doby


Pokrok v oblasti digitálních technologií přináší mnohé výhody, ale i výzvy. Virtuální svět je plný možností a dokáže nám náš skutečný život značně ulehčit. Na druhé straně skrývá i mnohá nebezpečí a digitální technologie mohou do našich životů vnést také spoustu nepříjemností.


Sociální sítě: Jsme si blíže nebo dál?


Sociální sítě umožňují spojit se v podstatě kdykoli a s kýmkoli. Můžete s ostatními sdílet novinky z vlastního života a sledovat, co se děje u nich. Děti a dospívající tak můžou být v kontaktu i s přáteli, se kterými by jinak kontakt ztratili. Časté jsou také třídní skupiny, na kterých si se spolužáky můžou připomínat třeba důležité školní deadliny. Pro mnohé je tak úplné smazání nebo zrušení sociálních sítí naprosto nepředstavitelné.


Obrázek teenagera upřeně hledícího na displej telefonu je častým výjevem nejen v domácnostech, ale i na zastávkách, restauracích či na ulici. Nastává pak takový paradox – zatímco si jsou s mnohými lidmi díky sociálním sítím blíže, těm v bezprostřední blízkosti se naopak vzdalují.


Scrollování na telefonu je často přirovnáváno k tomu, že kdysi zase lidé ve vlacích nebo i u jídla pročítali noviny a také se příliš nevěnovali konverzaci. Tady je ale jeden zásadní rozdíl: zatímco noviny mají jen určitou dávku obsahu a mají svůj konec, obsah na sociálních sítích je víceméně nekonečný. Speciální algoritmy na hlavní stránce navíc zobrazují fotky, videa i reklamy dotyčnému na míru, což znamená, že odtrhnout od něj oči je o to náročnější…


Digitální technologie: Dobrý sluha, ale špatný pán


Jak už jsme zmínili, pokrok v oblasti moderních technologií v mnohém náš život dosti ulehčuje. Zakázat tedy dětem jakékoli digitální a online aktivity by tedy mohlo být spíše kontraproduktivní. Je potřeba se spíše zaměřit na to, aby děti dokázaly technologie efektivně ovládat a především, aby digitální svět neovládal je.


Na chytrých telefonech, PC hrách i na internetu obecně si lze vypěstovat závislost. Zpozornět je potřeba, pokud se veškeré aktivity vašeho dítěte zúží pouze na oblast digitálních technologií, dítě se na čas strávený u počítače nebo telefonu vysloveně těší, nedokáže se soustředit na cokoli jiného a postupně začíná zanedbávat své dosavadní koníčky, zájmy nebo třeba i kontakt s kamarády. Dítě by mělo být schopno čas na počítači/telefonu/internetu ovládat a je-li to třeba mělo by zvládnout své digitální aktivity odložit.


Internet: Místo plné (dez)informací?


Internet je nejen zdrojem informací a zábavy, může být také místem pro relaxaci nebo učení. Děti se často právě díky internetovému obsahu učí cizímu jazyku, využívat mohou také různá edukativní videa. V mnoha školách je také klasická výuka doplňovaná o povinné e-learningy nebo o úkoly, které použití internetu nějakým způsobem vyžadují.


Internet má ale také svou odvrácenou stranu. Děti se mohou dostat k různým dezinformací, hoaxům a také k velmi nevhodnému obsahu. Problémem ale nemusí být jen to, co na internetu konzumují, ale také to, co o sobě samy sdílejí. Je důležité, aby hodnotu svých údajů znaly a dokázaly nad informacemi kriticky přemýšlet.


Jak nastavit pravidla?


Jak tedy nastavit pravidla a hranice tak, aby vše fungovalo ke spokojenosti všech?


Tady je několik tipů:


  • Zkuste to společně. Místo prostých příkazů a zákazů se zkuste s dětmi domluvit. Ukazuje se, že děti spíše dodrží něco, k čemu dospěly samy nebo na čem se mohly podílet. Nechte je navrhnout, jak by si pravidla a hranice představovaly nebo jim dejte na výběr z více možností. Nezapomeňte jim také vysvětlit, proč dané pravidlo zavádíte.

  • Jasný režim. Zejména mladší děti často potřebují jasný režim a řád. Nastavte společně čas pro úkoly a školní povinnosti, v rámci kterého budou mobil a další elektronika odloženy. Doporučujeme mobil buďto ztišit nebo odnést, aby děti při práci nerušila různá upozornění či příchozí zprávy.

  • Podobně je vhodné nastavit také offline režim před spánkem. Modré světlo, které displeje vyzařují, může kvalitní spánek narušit a doporučuje se se elektronice vyhnout alespoň dvě hodiny před spaním.

  • Snažte se držet krok. Ať se nám to líbí nebo ne, děti nás v používání digitálních technologií tak trochu předběhly. V online prostředí jsou jako doma. Zkuste se s nimi o tomto tématu občas pobavit, nechte se něčemu přiučit. Pomůže vám to nejen k tomu, abyste lépe porozuměli tomu, jak a kde vaše ratolesti tráví svůj volný čas, ale také si uděláte lepší obrázek například o tom, jak to vlastně funguje a vypadá na sociálních sítích, jaké jsou možnosti nastavení soukromí a podobně.

  • Nezapomeňte jít příkladem. Děti odmala rády dospělé kopírují a napodobují. Používají fráze, které slýchávají od rodičů a přebírají také mnohé vzorce chování. Pokud tedy dítě vnímá, že rodič je také neustále soustředěn na displej smartphonu nebo že jakákoli zábava či relax je spojován právě s telefonem nebo tabletem, bude toto chování napodobovat a opakovat také v budoucnu. Ukažte dětem, že volný čas lze trávit také jinými způsoby. 












Právě jste četli článek: Děti v době digitální: Jak jim porozumět a jak nastavit pravidla a hranice?

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Mojráček má strach z bubáka

Mojráček má strach z bubáka

„Maminko? Maminkooo!“ volal jednou v noci Mojráček ze svého pokojíčku. Maminka k němu rychle přiběhla a ptala se, co se stalo. Mojráček jí řekl, že měl škaredý sen, že se bojí a nemůže usnout. A tak mu rodiče dovolili protentokrát spinkat v jejich posteli. Jenže ani druhý den se Mojráčkovi nespalo lépe, vždy přišel celý vystrašený za rodiči do ložnice. A po několika dnech už nechtěl jít do svého pokojíčku vůbec. Rodiče si ...

Pokračovat ve čtení

FOMO: Nemoc dnešní doby – týká se to i vás?

FOMO: Nemoc dnešní doby – týká se to i vás?

Hele, to nepochopíš, to bys tam tehda musel být s námi! Každému z nás už se asi někdy stalo, že se bavil s přáteli a najednou se cítil být mimo. Konverzace a vtipy se točily kolem události, na které jsme chyběli. V takových chvílích jsme pak smutní a naštvaní, ale pocity rychle odezní, protože víme, že si můžeme vytvořit nové zážitky. Pro některé jsou však tyto pocity tak nepříjemné, že se jim snaží za každou cenu vyhnout. Za...

Pokračovat ve čtení

ÚSMĚV MÁMY A MOJRA.CZ SPOJILI SVÉ SÍLY

ÚSMĚV MÁMY A MOJRA.CZ SPOJILI SVÉ SÍLY

Mateřství je spojováno s pocity štěstí a radosti. Sociální sítě plní dokonalé fotky dokonalých rodin. Všichni se usmívají od ucha k uchu, všichni vypadají, že přesně vědí, co dělají. Je to ale vždycky opravdu tak? Po porodu se může objevit také smutek, úzkosti, strach a panika. Maminky pak bojují s tím, že se přece takhle cítit nemůžou. Přicházejí otázky: Proč se tohle děje jenom mně? Proč nejsem šťastná jako ostatní mámy?&nb...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz


Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat Přehrát video